معایب دستگاه های ضد رسوب الکترومغناطیسی و رادیویی و سختی گیرها و تفاوت آن ها با تجهیزات سوپر مغناطیس
دانلود نمونه سوالات آزمونهای ادواری فنی و حرفه ای همراه با پاسخ

سه شنبه 17 دی 1398
ن : khashayars

معایب دستگاه های ضد رسوب الکترومغناطیسی و رادیویی و سختی گیرها و تفاوت آن ها با تجهیزات سوپر مغناطیس

معایب دستگاه های ضد رسوب الکترومغناطیسی و رادیویی و سختی گیرها و تفاوت آن ها با تجهیزات سوپر مغناطیسی دائمی در چیست؟

تکنولوژی رفع رسوب بدون استفاده از مواد شیمیایی چیست؟

رسوب یک معضل در تاسیسات می باشد و ضد رسوب درمان آن.  در حدود 15 سال پیش تکنولوژی ضد رسوب مغناطیسی برای رفع رسوبات آب وارد ایران شد. اما متاسفانه بدلیل بومی نشدن این تکنولوژی با توجه به شرایط آب و هوایی و سختی بالای آب ایران موفق نبود.

در این روش بدون استفاده از مواد شیمیایی و با اعمال میدان مغناطیسی ساختار کریستالی آب تغییر کرده و آب خواصی مشابه آب نرم پیدا می کند.

ضد رسوب الکترونیکی بی اثر و ضعیف هستند

تفاوت سختی گیر و ضد رسوب مغناطیسی چیست؟

در این روش میزان سختی آب تغییری نمی کند بدلیل اینکه از نظر شیمیایی تغییری روی آب اتفاق نیفتاده و صرفا خواص فیزیکی آب تغییر می کند. بنابراین عدد سختی موقت یا اصطلاحا TDS آب قبل و بعد از دستگاه در تمام روشهای مغناطیسی و الکترومغناطیسی و اولتراسونیک ( رادیویی ) یکسان می باشد و این تکنولوژی قادر به گرفتن سختی آب نیست. بنابراین اصطلاح سختی گیر یک اشتباه رایج می باشد.

معایب سختی گیر ها چیست؟

رایج ترین انواع سختی گیر ها, سختی گیر رزینی می باشد. نحوه ی عملکرد آن ها، جایگزینی یون های سخت منفی در آب سخت با اتم سدیم مثبت موجود در رزین سختی گیر، می باشد. این رزین ها می بایست به طور مداوم توسط نمک احیا شوند تا مانع رسوب مواد معدنی سخت در آن شود. که این امر نیازمند خارج شدن سختیگیر از سیکل و عبور نمک محلول در آب بوده و در طول شب انجام می شود.

مشکل اصلی سختیگیر های تبادل یونی:

1-نیاز به نظارت دقیق در نحوه ی راهبری

2-نیاز به خرید مواد شیمیایی و رزین سختی گیر و خرید نمک

3-مصرف بالای آب

4-ورود آب نمک با غلظت بالا و مواد شیمیایی مصرفی به محیط زیست

5-و از همه مهمتر هزینه های دائمی و همیشگی و سربار و…

معایب دستگاه های الکترو مغناطیسی چیست؟

مهمترین عامل در عملکرد منفی این دستگاه ها پایین بودن قدرت میدان مغناطیسی( 800 الی 1400 گاوس)، به خوبی روی آب ،نفوذ پذیری نداشته و قادر به تغییر ساختار کریستالی آب و پایش فیزیکی آن نیستند در نتیجه رسوبات موجود در تاسیسات تغییر چندانی نمی کرد.در حالی که ضد رسوب مغناطیسی شرکت کیمیا آبنوش بدلیل استفاده از سوپر مگنت های نئودیمیوم رنج خاص، با قدرت بالا(12700گاوس)، دارای نفوذپذیری و عملکرد مطلوب می باشد.

مشکل مهم دیگر سیستم های الکترومغناطیسی این است که با قطع برق منبع تغذیه دستگاه دیگرعملکرد نداشته و نیز در بعضی مکان ها مانند مزارع کشاورزی ممکن است منبع تغذیه وجود نداشته باشد.

از دیگر مشکلات آن ها، خرابی قطعات الکترونیکی، احتمال سوختگی و آسیب دیدگی قطعات برقی هزینه بر بودن تعمیر یا تعویض آن ها ،نیاز به سیم کشی به منظور تامین انرژی مورد نیاز این دستگاه‌ها و عدم امکان نصب در برخی محیط ها به دلیل شرایط محیطی دشوار، اشاره کرد.

معایب دستگاه های التراسونیک یا رادیویی چیست؟

این دستگاه ها از دو بخش سیگنال ساز و حلقه فریتی تشکیل شده اند.سیگنال ساز امواج التراسونیک با فرکانس متغیر  20 تا 200 کیلو هرتز و با تغییر جهت 60 بار در ثانیه تولید می کند. سپس امواج حاصله توسط یک کابل رابط مخصوص به سمت حلقه ی فریتی آلیاژی که دور لوله نصب شده ارسال می گردد. در نتیجه یک ولتاژ سینوسی کامل  متغیر بین 5 تا 35 ولت و با برد 1000 متر ایجاد می گردد که خود باعث یک میدان الکتریکی متناظر می گردد.

مشکل این روش برد محدود امواج بوده که با عث می شود به ازای هر هزر متر دستگاه دیگری نصب شود که هم به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و هم ممکن است محدودیت در نصب دستگاه وجود داشته باشد.

مشکل دیگر و مهمتر این سیستم این است که قدرت امواج ایجاد شده در لوله های به قطر نهایت 40 میلیمتر پاسخگو بوده و برای لوله های با سایز بزرگتر بدلیل عدم نفوذ امواج در سیال عملکردی ندارد. و مانند دستگاه ههای الکترومغناطیسی دارای منبع تغذیه می باشد که خود می تواند یکی از معضلات این سیستم باشد.

نحوه ی عملکرد ضد رسوب مغناطیسی :

زمانی که آب گرم می شود ،تجزیه و ته نشینی کلسیم کربنات در دمایی 25 درجه سانتیگراد آغاز می شود. در این وضعیت ، فلز موجود در گرمایش یک پایه لنگر شکل ثابت برای تجمع فیزیکی-شیمیایی(انجماد) ایجاد می کنند.

زمانی که کربنات در آب از میدان مغناطیسی دستگاه Anti-Scale عبور می کند، پیوند های یونی فلزی-قلیایی تضعیف شده و ساختار آنها تغییر می نماید. الکترون آزاد شده توسط دستگاه Anti-Scale از بخش های اساسی میدان مغناطیسی ، تعادل اتمی تغییر پیدا می کند. در رابطه با مدارهای باز (نظیر لگن دستشویی، دوش و اجناس بهداشتی) ترکیب فلزی-قلیایی متا پایدار جدید در آب پراکنده می شود و با باز شدن شیر ها خارج می گردد.

تاثیر میدان مغناطیسی بر روی آب

میدان های مغناطیسی بر روی آب و نیز ترکیبات کلسیم و منیزیم محلول در آب تاثیر گذاشته و سبب تغییرات فیزیکی در آن ها می شود. درنتیجه این تغییرات ، نه تنها آب دیگر تمایلی به رسوب گذاری ندارد، بلکه قادر است رسوبات قدیمی تشکیل شده را نیز به مرور زمان پاک نماید.

در وهله اول  دستگاه ضد رسوب مغناطیسی با تغییر خواص طبیعی کربنات کلسیم و منیزیم در آب (سختی آب) و تغییر ساختار کریستالی کربنات کلسیم (CaCo3) از کلسیت (که تمایل به چسبندگی و رسوب دارد) به آراگونیت و کربنات منیزیم (MgCo3)  از مگنسیت (تمایل به چسبندگی و رسوب )به دولومیت  سبب می شود تا این ترکیبات تمایل داشته باشند در آب محلول باقی بمانند و به سطوح لوله ها و تجهیزات نچسبند،به این ترتیب هیچ رسوبی تشکیل نمی شود.از طرف دیگر با عبور آب از میدان مغناطیسی دستگاه، کشش سطحی آب کاهش می یابد،به همین سبب آب قادر است ترکیبات محلول را بهتر در خود نگه دارد و نیز امکان زدودن رسوبات قبلی را فراهم نماید.

علت عملکرد مثبت ضد رسوب مغناطیسی کیمیا آبنوش و مزایای آن نسبت به روشهای دیگر چیست؟

برخلاف تصور همگان در روش مغناطیس برد موثر مطرح نبوده و آنچه که اهمیت دارد زمان موثر میدان مغناطیسی می باشد که این دستگاه بدلیل قدرت بالای میدان مغناطیسی به محض عبور سیال از میدان مغناطیسی دستگاه  قابلیت نفوذپذیری خوب در سیال را داشته و قادر به تغییر آرایش الکترونی سیال می باشد.

همچنین پوشش های مناسب با هر محیط، عدم نیاز به اپراتوری و منبع تغذیه شارژ مجدد، نصب آسان، دبی نامحدود، قابلیت نصب بر روی انواع لوله، تولید برای تمام سایزهای استاندارد لوله ( از 2/1اینچ تا 42 اینچ) از مزایای تولیدات این شرکت می باشد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: