اطفا حریق دژ صنعت
دانلود نمونه سوالات آزمونهای ادواری فنی و حرفه ای همراه با پاسخ

سه شنبه 17 دی 1398
ن : khashayars

اطفا حریق دژ صنعت

اطفا حریق دژ صنعت

از جمله خطراتی که همواره تأسیسات و صنایع مختلف در معرض آن قرار دارند، آتش‌سوزی و خسارات ناشی از آن می‌باشد. خسارات جانی و مالی ناشی از حریق به قدری بالاست که کارخانجات مختلف، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های بیمه و… را بر آن داشته که سرمایه‌گذاری های بزرگی را در جهت مقابله با حریق و کاهش خسارات ناشی از آن انجام دهند. از آن‌جایی که جمعیت بالای افراد در فضاهای شهری و ساختمان‌ها متمرکز شده است، آتش‌سوزی در این محیط‌ها نیز تهدید بزرگی برای جان افراد محسوب می‌شود. به عنوان مثال، برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه مسکونی و تجاری، در صورت وقوع آتش‌سوزی تبدیل به محلی بسیار نا امن برای متصرفین می‌شوند.در واحدهای صنعتی نیز آتش‌سوزی پیامدهای شدیدی مانند در معرض خطر قرار گرفتن جان پرسنل، آسیب به محیط زیست، ایجاد تهدید برای سرمایه‌های سازمان‌ها‌ و کاهش اعتبار شرکت‌ها را به دنبال دارد.از این رو وجود سیستم های اعلام و اطفا حریقاستاندارد در چنین فضاهایی نقش بسزایی در کاهش تلفات جانی و مالی خواهد داشت.

طراحی سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق

دپارتمان مهندسی سیستم اطفا حریق این شرکت متشکل از کارشناسان مجربی است که با تکیه بر بنیان علمی و سوابق عالی آکادمیک در حوزه مهندسی سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق فعالیت می‌نمایند. طراحی انواع سیستم‌های اعلام حریق، اطفاء حریق آبی، گازی و فوم بر اساس استانداردهای بین‌المللی NFPA و BS-EN و ضوابط سازمان آتش‌نشانی توام با استفاده از نرم‌افزارهای مربوطه توسط دپارتمان مهندسی این شرکت صورت می‌پذیرد.

خدمات دژصنعت آرمان در حوزه طراحی سیستم‌های حفاظت از حریق عبارتند از:

  • طراحی سیستم‌های اعلام حریق متعارف، آدرس‌پذیر، هوشمند و بی‌سیم
  • طراحی سیستم‌های F&G
  • طراحی و محاسبات شبکه بارنده خودکار (Sprinkler)
  • طراحی و محاسبات سیستم‌های اطفاء حریق Water Mist و Deluge در نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌های نفت و گاز و مجتمع‌های پتروشیمی
  • طراحی و محاسبات سیستم‌های اطفاء حریق مبتنی بر گاز FM200، CO2 و Inert Gas  جهت اتاق کنترل،  اتاق سرور، سالن مانیتورینگ، بایگانی، صندوق امانات و…
  • طراحی و محاسبات سیستم‌های اطفاء حریق فوم
  • طراحی و محاسبات سامانه های کنترل دود نظیر سامانه فشار مثبت، اگزاست و…
  • طراحی و محاسبات پرده‌های دود و حریق
  • طراحی و محاسبات پوشش‌های مقاوم حریق

 

سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور (دیتاسنتر)

سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور (دیتاسنتر) یکی از مهم ترین سیستم هایی است که باید در هر سازمان و ارگانی راه اندازی شود. از این رو حتما باید در این زمینه با متخصصی این امر در تماس باشید و بهترین سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور (دیتاسنتر) را برای مجموعه خود خریداری کنید.

برای پیشگیری از آتش سوزی در سازمان ها و ارگان هایی که مجهز به دیتا سنتر هستند، باید سریعا مشخصه های آتش سوزی تعیین شود تا بهترین تصمیم گیری در مورد اطفای حریق گرفته شود. برای این کار استفاده از سیستم هایی که دود را سریع کشف می کنند و بسیار فعال عمل می کنند، یکی از راه حل های اساسی برای مقابله با آتش سوزی و جلوگیری از گسترش حریق در اتاق سرور و دیتاسنتر می باشد.

عوامل متعددی می تواند باعث آتش سوزی در اتاق سرور یا دیتا سنتر شود. اتصالات کوتاه در مدارهای الکترونیکی، افزایش دما، مصرف بیش از حد مجاز از جمله مواردی هستند که باعث اشتعال و حریق در اتاق سرور می شوند. با توجه به حساسیت بالای تجهیزات شبکه های کامپیوتری و با توجه به اینکه دمای بالا بدون وجود احتراق می تواند به این سیستم ها صدمه بزند، وجود سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور (دیتاسنتر) ضروری به نظر می رسد.

از آنجاییکه سیستم های دیتا سنتر با کابل به هم متصل هستند، بنابراین در زمان آتش سوزی سرعت گسترش بسیار بالا خواهد بود. برای جلوگیری از وقوع حریق توسط کابل ها، استفاده از دتکتورهای خطی حرارتی بهترین گزینه برای شناسایی حریق می باشد. کابل ها عموما در کف اتاق و روی سینی های کابل قرار می گیرند. دتکتورهای خطی حرارتی که از انواع سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور (دیتاسنتر) هستند به صورت سینوسی روی سینی های کابل قرار می گیرند.

در زمان آتش سوزی در هر نقطه ای از کابل های شبکه، احتراقی رخ دهد و میزان حرارت افزایش پیدا کند، دتکتورهای خطی حرارت را مستقیما حس خواهند کرد و علامتی به پنل می فرستند و کاربران را افزایش دما و احتراق مطلع می کنند.

در طراحی سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور (دیتاسنتر) نه تنها جلوگیری از وقوع حریق بلکه اطفا< سریع آن نیز در نظر گرفته شده است. چون امکان وقوع و گسترش سریع آتش در اتاق سرور و مراکز پایگاه داده ها وجود دارد. بنابراین استفاده از سیستم اطفاء حریق مناسب برای اتاق سرور بسیار ضروری است.

روش کار سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

در این سیستم روش کار بدین شکل است که مجموعه دتکتور ها و آنالیزور ها در دو یا سه زون وارد کنترل پنل می شوند. این ادوات پس از تشخیص حریق پیغامی را برای کنترل پنل ارسال می کنند. کنترل پنل در صورت دریافت سیگنال از یک زون سیستم های هشدار دهنده را فعال می سازد. پس از دریافت سیگنال دوم سیستم های هشدار ثانویه را فعال کرده و پس از 30 ثانیه گاز را در محیط رها می سازد. دلیل این تاخیر خروج افراد حاضر در اتاق و همچنین امکان قطع در صورت عدم وجود حریق است.

 

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: