اصول اب بندی درزها و انواع درزها و مراحل کار واتر استاپ
دانلود نمونه سوالات آزمونهای ادواری فنی و حرفه ای همراه با پاسخ

سه شنبه 29 بهمن 1398
ن : khashayars

اصول اب بندی درزها و انواع درزها و مراحل کار واتر استاپ

اصول اب بندی درزها و انواع درزها و مراحل کار واتر استاپ

 

اب بندی درزها یکی از اصول کلی و مهم در حرفه مهندسی در انجام پروژه های ساختمانی می باشد. این کار به منظور جلوگیری از نفوذ هوا و اب به داخل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. مراحل کار واتر استاپ برای اب بندی درزها در ابتدا ورق های مورد استفاده را در کارگاه ها با توجه به اندازه مورد نظر برش می دهند. و با استفاده از روش های مختلف اب بندی مانند استفاده از نوار های درز بندی پی وی سی، استفاده از تسمه کشی ورق ها، استفاده از فوم و چسب های سیلیکون، ان را اب بندی می کنند. یکی از مشکلات معمول در ساختمان های فرسوده نفوذ اب و یا هوا یه درون ساختمان است. که با استفاده از روش های مختلف اب بندی درزها می توان این مشکل را رفع کرد

اب بندی درزها و انواع درزها

–         درز های حرکتی: برای اب بندی درزها در ابتدا باید انواع درزها را شناخت. یکی از انواع درز های مرسوم در ساختمان سازی، درزهای حرکتی هستند. این درز ها معمولا با توجه به تغییرات درجه حرارت ساختمان و محیط، میزان نشست های نا مساوی و یا میزان افت بتن ایجاد می شود. این درزها معمولا به عمد برای همسازی در زمان حرکت های احتمالی و نسبی ایجاد می شوند.

–         درزهای اجرایی: یکی دیگر از درز های موجود در ساختمان سازی درزهای اجرایی و یا ساخت است. که معمولا به دلیل اسان شدن عملیات بتن ریزی در نظر گرفته می شود. این درز ها باید کاملا با توجه به میزان پیوستگی بتن و ارماتور ها در دو جهت مجاور درز ها، اجرا شود.

اب بندی درزها به وسیله واتر استاپ ها و طرز استفاده از ان ها

واتر استاپ ها معمولا در سازه های بتنی و به منظور جلوگیری از نفوذ اب به درون ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. واتر استاپ به عنوان عنصری در درز ها قرار داده می شود. نحوه کار انها به این صورت است که، مسیر حرکتی اب را طولانی تر می کند، تا از نفوذ اب ها  به درون ساختمان جلوگیری کند. واتر استاپ ها دارای نوار های اب بندی هستند که انعطاف بسیار بالایی دارند. به همین دلیل با توجه به شکل سازه و مقاطع بتن می توان ان ها را شکل داد

استفاده از واتر استاپ ساده و یا حفره دار این گونه است که، واتر استاپ را به گونه ای در مقطع بتن قرار می گیرد که، با بتن ریزی اول نیمی از ان دفن می شود. و با انجام بتن ریزی دوم واتر استاپ به صورت کامل پوشیده می شود. تفاوت استفاده از واتر استاپ حفره دار و ساده در این است که، واتر استاپ های ساده در محل هایی که پیش بینی می شود بتن قطع شده است، مورد استفاده قرار می گیرد. اما واتر استاپ های حفره دار دقیقا در محل پیش بینی شده درز انبساط بتن قرار داده می شود.

برای ثابت کردن این عناصر در بتن از گیره های طراحی شده به همین منظور استفاده می شود. استفاده از واتر استاپ ها به عنوان اب بندی درزها امروزه در بیشتر پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

 

منبع:

 عمران زمین

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: