آیا تمرین با معده خالی، تمرین خوبی است؟
دانلود نمونه سوالات آزمونهای ادواری فنی و حرفه ای همراه با پاسخ

یک شنبه 26 ارديبهشت 1400
ن : khashayars

آیا تمرین با معده خالی، تمرین خوبی است؟

آیا تمرین با معده خالی، تمرین خوبی است؟

ایده تمرین با شکم خالی، به ویژه صبح ها و انجام فعالیت هایی از نوع هوازی با دستگاه بدنسازی تکنوجیم ایران، در دنیای ورزش چیز جدیدی نیست، انجام تمرینات با مدت زمان مشخص، حتی بیش از یک ساعت، با شدت متوسط کم و بدون مصرف غذا، بدن را متابولیزه می کند تا چربی را به طور موثر متابولیزه نماید و این یک مقاومت اساسی برای ورزشکاران است!

اما همه تکنسین ها و ورزشکاران با این روش موافق نیستند و حتی در ادبیات علمی جوانب مثبت و منفی وجود دارد با این حال، موضوع اخیراً مرتبط شده است، با توجه به اینکه ما شاهد تمایل زیادی به "روزه داری متناوب" هستیم.
رژیم های روزه داری متناوب: سالم یا پرخطر؟

مورد اخیر موضوعی است که به طور گسترده در ادبیات امروزی مورد بررسی قرار گرفته است و شواهد اثبات کننده به ما خبر از تأثیر این "روش" دلگرم کننده می دهد: روزه داری از لحاظ تاثیرات جسمانی برای کاهش وزن و تغییر ترکیب بدن (تناسب اندام) موثر و لازم است!

 

آموزش روزه داری چقدر موثر است؟

پاسخ قطعی به سوالات مربوط به اثربخشی آموزش با معده خالی آسان نیست، زیرا متغیرهایی که باید در نظر گرفته شوند متعدد هستند: برنامه تمرین، نوع (هوازی یا قدرت)، مدت زمان، شدت تمرین و تعداد ساعت بعد از آخرین وعده غذایی.

اما بیایید فوراً از هرگونه سوء تفاهم اجتناب کنیم: برای حمایت از تلاش های جسمی، شما به انرژی، نیاز دارید و هرچه مدت آموزش بیشتر باشد، میزان انرژی مورد نیاز ما نیز بیشتر خواهد بود به روشی مشابه، هرچه سوخت بیشتری از قند تشکیل شود، شدت آن نیز بیشتر است.

اگر کسی مجبور باشد یک تلاش طولانی مدت و با شدت خاصی را ماننده: تعمیر دستگاه بدنسازی تکنوجیم را تحمل نماید، قطعا انجام آن با معده خالی برای افراد ضعیف امکان پذیر نیست! و در این صورت باید با افت عملکرد و حتی برخی خطرات روبرو شود به عنوان مثال، هیچ دوچرخه سواری حرفه ای یا آماتور، فکر نمی کند که با معده خالی برای یک مسابقه 200 کیلومتری برود، یا همین امر برای یک دونده ماراتن نیز صدق می کند، پس چه زمانی باید با شکم خالی تمرین کرد؟ دو شرط اصلی وجود دارد:

  • ما یک برنامه تمرینی دقیق را دنبال می کنیم که شامل روزه داری، در یک دوره مشخص، قبل از تمرین خاص (به طور معمول با شدت متوسط و کم) با هدف وادار کردن بدن به استفاده بسیار مناسب از ذخایر است.
  • شما صبح یک فعالیت هوازی با شدت متوسط کم (مثلاً آهسته دویدن) انجام می دهید و این کار را بدون خوردن غذا انجام می دهید بنابراین در پایان کار فعالیت مناسبی دارید.

در حالت اول، لازم نیست که وسط یک تکنسین متخصص یا یک دکتر پیگیری شوید.

در حالت دوم، لازم است ظرفیت بدن خود را تحت آزمایش قرار دهید و واکنش های آن را مطالعه کنید، به تدریج ادامه دهید برای مثال با 20 دقیقه فعالیت ورزشی در روز شروع نمایید!

( شما ورزشکاران عزیز و گرامی، با خرید دستگاه بدنسازی دست دوم تکنوجیم می توانید همراه با صرفه جویی در تقبل هزینه های جاری، با خیالی راحت، از کیفیت محصولات ما و با مدیرت زمان و انرژی به آسانی تمام ورزش نمایید!

نکته: ما توصیه نمی کنیم بیش از یک ساعت فعالیت ورزشی در روز داشته باشید از طرف دیگر، اگر فعالیتهای "مختلط" انجام شود که ترکیبی از فعالیتهای هوازی و قدرتی را فراهم می کند، خصوصاً اگر با شدت های متوسط تا زیاد انجام شود، مانند مورد "تمرین با بازه"، احتیاط زیادی لازم است، تا خطرات ناشی از کاهش عملکرد و افت قند خون، به وجود نیاید.

خواص و فواید روزه داری برای سلامت جسمانی:

در این بخش گزیده ای مختصر، در مورد خواص و فواید روزه داری برای سلامت جسمانی ورزشکاران عرض می نماییم.

 

  1. سم زدایی کامل بدن :

غذاهای فرآوری ممکن است به سموم در بدن تبدیل شود برخی از آن ها تولید محصولات نهایی پیشرفته گلیکاسیون را ترویج می کنند بیشتر این سموم در چربی ها ذخیره می شوند. چربی هنگام روزه داری سوزانده و سموم آزاد می شوند. کبد، کلیه ها و دیگر ارگان ها بدن نقش مهمی در سم زدایی ایفا می کنند!

 

  1. استراحت دستگاه گوارش:

در طول روزه داری اندام های گوارشی به خوبی استراحت می کنند و عملکرد طبیعی فیزیولوژیک، به ویژه به تولید ترشحات گوارشی ادامه دارد اما به میزانی کاهش می یابد که به حفظ تعادل مایعات در بدن کمک می کند و تجزیه غذا در نرخ های ثابت رخ می دهد تا انتشار انرژی نیز از الگوی تدریجی پیروی کند.

 

  1. واکنش التهابی بدن:

مطالعات نشان می دهند که روزه بیماری های التهابی و آلرژی ها را بهبود می دهد. مثال هایی از چنین بیماری های التهابی ورم مفاصل و بیماری های پوستی مانند پسوریازیس هستند. برخی متخصصان اظهار می کنند که روزه ممکن است درمان بیماری های التهابی روده مانند کولیت را هم بهبود بخشد!

 

  1. کاهش قند خون:

روزه داری میزان تجزیه گلوکز را افزایش می دهد تا بدن بتواند انرژی دریافت کند، بنابراین تولید انسولین را کاهش می دهد و لوزالمعده استراحت می کند، گلیکوژن برای تسهیل تجزیه گلوکز تولید می شود که در نتیجه موجب کاهش قند خون می شود که به ویژه برای پیشگیری از بیماری های ماننده دیابت، بسیار مفید می باشد!

 

  1. افزایش چربی سوزی:

اولین واکنش بدن به روزه تجزیه گلوکز است، وقتی ذخیره گلوکز تمام می شود کتوسیز شروع می شود این تجزیه چربی ها انرژی را آزاد می کنند و چربی های ذخیره شده در کبد و ماهیچه ها برای آزاد کردن انرژی، به خوبی شکسته (چربی سوزی) می شوند!

 

  1. کاهش کلسترول خون:

گروهی از متخصصان قلب در امارات متحده عربی دریافتند که افراد در ماه رمضان از تاثیر مثبت بر پروفایل لیپید لذت می برند به این معنی است که کاهش کلسترول در خون وجود دارد. کلسترول کم، سلامت قلبی و عروقی را افزایش می دهد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، را کاهش می دهد. علاوه بر این، اگر رژیم غذایی سالم پس از ماه رمضان رعایت شود، مقدار پایین کلسترول باید به راحتی حفظ شود.

 

  1. افزایش طول عمر:

روزه گرفتن تاثیر زیادی بر اتوفاژی (خود خواری) دارد. این فرایندی است که در آن یک سلول خودش بازیافت می کند تا مطمئن شود می تواند با خلاص شدن از هر چیزی که درست کار نمی کند بهتر عمل کند!

وقتی سلول هایی دارید که به طور مداوم خود را احیا می کنند تا عملکرد بهینه داشته باشند باید تاثیرات ضد پیری داشته باشد. وقتی سلول ها قادر به تازه کردن خود هستند به شدت روند پیری را هم در ظاهر فیزیکی و هم داخلی کاهش می دهند.

 

  1. تقویت مغز:

تردیدی نیست که تاثیرات مثبت روزه روی ذهن وجود دارد، اما قدرت تقویت مغز در ماه رمضان حتی برجسته تر است. مطالعه ای که توسط دانشمندان در آمریکا انجام شد نشان داد که تمرکز ذهنی بدست آمده در طی ماه رمضان سطح عامل نورون زایی مشتق شده از مغز را افزایش می دهد که باعث می شود بدن سلول های مغزی بیشتری تولید کند!

در نتیجه عملکرد مغز بهبود می یابد و به همین ترتیب، کاهش مشخص میزان کورتیزول، که توسط غده آدرنالی تولید می شود به این معنی است که سطح استرس در طی ماه و پس از ماه رمضان به شدت کاهش می یابد!

 

  1. افزایش مقاومت بدن به استرس (اضطراب):

روزه گرفتن باعث می شود که سلول ها با گرفتن انرژی از منابع دیگر شروع به کار کنند تا منبع غذایی دیگری در بدن داشته باشید. وقتی این اتفاق می افتد بدن به حالت بقا می رود و از سلول های خراب رها می شود و شروع به تعویض آن ها با سلول های سالم تر می کند. در یک دوره بلند مدت، رادیکال های آزاد شکل می گیرند و سلول های شما قادر به مبارزه با رادیکال های آزاد هستند که در بدن شکل می گیرند. این باعث حفظ تعادل شیمیایی در سلول های شما و بدن خواهد شد و در نتیجه باعث کاهش شدید استرس می شود!

 

  1. پیش گیری از سرطان:

در حال حاضر، روزه گرفتن ممکن است به طور کامل از ابتلا به سرطان جلوگیری کند و می تواند به کاهش رشد تومور کمک شایانی کند!

برای افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند روزه گرفتن متناوب می تواند به سرکوب بسیاری از عوارض جانبی کمک کند. تنها چیزی که نگران کننده است مقدار کمی از گرسنگی است که احساس خواهید کرد بسیاری از مردم تمایلی به شیمی درمانی ندارند بنابراین گرسنگی واقعا ممکن است مشکل چندانی نداشته باشد.

از آنجا که روزه گرفتن مواد سمی را از بدن دفع می کند به جلوگیری از انواع ویژه ای از سرطان ها کمک می کند. سرطان به سلول ها حمله می کند اما وقتی هیچ اختلالی در بدن وجود ندارد که بتواند به هر کدام از سلول های آن حمله کند پس نمی تواند شکل بگیرد!

 

  1. پاک سازی پوست و جلوگیری از آکنه:

وقتی نوبت روزه گرفتن و پوست می رسد سلول ها شروع به بازسازی کرده و سموم را دفع می کنند.

در نتیجه پوست ما شروع به داشتن پوستی بهتر خواهد کرد، زیرا سلول های جدید تشکیل شده اند و از شر آن هایی که به پوست آسیب می زنند و در حال حاضر خوب به نظر نمی رسند، خلاص می شوید!

کلام آخر

در حالی که روزه می گیرید، بدن به جای گوارش روی فرآیندهای دیگر متمرکز می شود. چون بدن به انرژی نیاز دارد، انرژی را از هر جایی که می تواند پیدا کند، می گیرد. این به این معنی است که انرژی از بافت های چربی و مرده (مانند بافت اسکار) تامین خواهد شد!

 

.

.

.

این متن صرفا یک رپرتاژ آگهی بوده و ما مسئولیتی در قبال محتوای آن نداریم و مسئولیت بر عهده سایتی است که لینک آن در داخل مطلب قرار گرفته است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: