کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان
دانلود نمونه سوالات آزمونهای ادواری فنی و حرفه ای همراه با پاسخ

جمعه 10 دی 1400
ن : khashayars

کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان

یکی از اساسی‌ترین پروفیل های ساختمانی؛ تیر آهن ها می باشند که جزء نیازهای اساسی پروژه ساخت و ساز است. بدون وجود تیرآهن ها نمی توان هیچ پروژه ی عمرانی را به اتمام رساند. بهتر است بدانید این محصول در انواع مختلفی وجود دارد که از دو بخش جان و بال تشکیل می شود. بخش میانی تیر آهن را به نام جان تیرآهن و لبه ها و کناره های آن را به نام بال تیراهن می‌شناسند.

توجه داشته باشید تیرآهن ها به صورت شاخه ای و کیلویی عرضه می شود. تیرآهن ۱۴ و ۱۶ و ۱۸ از پرکاربردترین انواع تیراهن ها می باشد که در کاربردهای مختلفی مانند ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیرآهن طی مراحل گوناگون نورد تولید می شود معمولاً نورد به فرایندی گفته خواهد شد که در آن فلز به دمای نرم شوندگی خود خواهد رسید.

فولادی با مقطع و طول مشخص را داخل کوره های حرارتی نورد قرار می دهند. پس از اینکه به درجه مورد نظر برسد از غلتک ها عبور داده خواهد شد. توسط این کار مقطع شمش کاهش پیدا کرده و به طول آن افزایش داده می شود. در مرحله آخر قفسه های نورد میانی و پایانی به شکل تیراهن در می آید که آن را در اندازه های مختلف برش داده می شود.

مزایای استفاده از تیرآهن

با استفاده از آهن فرایند ساخت اسکلت فلزی ساختمان را سرعت خواهد داد. استفاده از این محصول در ساختمان سازی امری ضروری می باشد. یکی دیگر از مزایای این محصول این است که ساختمان هایی که دارای اسکلت فلزی می باشند امکان توسعه آن در مراحل مختلف وجود دارد.

همچنین بهتر است بدانید سازه فلزی نسبت به سازه بتنی فضای کمتری را اشغال خواهد کرد. از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه تر می باشد.

کاربرد تیرآهن

همانطور که ذکر شد تیرآهن یکی از مقاطع فولادی می باشد که در صنعت ساختمان سازی از کاربرد بالایی برخوردار است. این محصول وظیفه استحکام و مقاومت سازه را بر عهده دارد. همچنین در مقابل فشارهای تنشی و خمشی باعث می شود تا استحکام ساختمان تضمین شود. در ادامه این بخش چند تا از کاربردهای مهم تیراهن را ذکر کنیم.

استفاده در ستون ها: از تیراهن هایی که دارای بال پهن می باشند و سطح مقطع آن ها مربعی شکل می باشد معمولاً به صورت عمودی به عنوان ستون در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده در کفی ستون ها: بهتر است بدانید تیرآهن ها معمولاً دارای ضخامت های مختلفی می باشند که می توان از آن در صفحات کفی ستون ها و همچنین صفحات فولادی استفاده کرد.

اسکلت سازه فولادی: بهتر است بدانید از انواع تیرآهن ها معمولاً برای مقاوم سازی ساختمان در قسمت اسکلت سازه می توان بهره مند شد.

تیرهای اصلی: از تیرآهن معمول به عنوان تیرهای اصلی به شکل افقی در سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد.  وظیفه اصلی این تیرها انتقال بار اصلی به تیر فرعی به ستون ها است.

تیرهای کلاف: این تیرها معمولاً به شکل افقی می باشند. بارگیری تیر‌های کلاف به این صورت است که ۲ تیر عرضی در قسمت سقف به خرپای سقف داده می شود. بار تیر اصلی به ستون ها انتقال پیدا می کند. از دیگر کاربرد تیرآهن ها می توان به تیرهای میانی و فرعی، تیرهای باریک کرومیت، ساخت خرپا و ... اشاره کرد.

انواع تیرآهن

تیرآهن ها معمولاً در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می شود. بیشتر به خاطر خصوصیات مکانیکی و شکل ظاهری آن می باشد که هر یک از آن در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

تیرآهن  IPE

این تیرآهن به نام تیراهن معمولی نیز شناخته می شود که شکل ظاهری آن شبیهI  انگلیسی است. این محصول طبق استانداردهای اروپا تولید می‌شود و بال ان دارای ضخامت ثابت می باشد؛ یعنی بال های ابتدایی و انتهایی آن دارای اندازه یکسان می باشد.

تیرآهن های که در ایران توسط مهندسین ایرانی طراحی می‌شود و بر اساس این استاندارد می باشند. باعث شده است تا این نوع تیرآهن در بین مشتریان از محبوبیت بالایی برخوردار شود.

تیرآهن  INP

این تیرآهن نیز مانند مدل قبلی به شکلI  انگلیسی است که طبق استانداردهای روسیه و چین تولید و روانه بازار می شود. تفاوت این تیراهن با مدل قبل در ضخامت بال است که در مدل تیرآهن INP ضخامت بال ها وقتی از جان فاصله پیدا می کنند کاهش می یابد. تیرآهن INP و IPE بسیار مشابه یکدیگر می باشند برای تشخیص این دو تیرآهن باید دقت بالایی داشته باشید.

آهن بال پهن (هاش یا  IPE)

تیرآهن بال پهن که به تیرآهن هاش نیز شناخته می‌شود یکی از زیرشاخه‌های تیرآهن می باشد که دارای کاربرد بسیاری است. از این تیراهن ها به صورت سبک، سنگین و فوق سنگین تولید و در بازار وجود می باشند. بال با جان آن برابر می باشد که به آن تیرآهن بال پهن گفته خواهد شد. این محصول در سایزهای 100-1000 تولید و روانه بازار می شود.

تیرآهن بال پهن سنگین دارای ضخامت بیشتری نسبت به نوع سبک می باشد. معمولاً تیرآهن بال پهن سبک و سنگین در سایزهای مختلف دارای وزن های متفاوتی می باشد. این تیرآهن در سایز 10 تا ۱۰۰۰ در بازار موجود می باشد. مجموعه آهن هایپر فروش و عرضه تیرآهن بال پهن سنگین را به صورت تخصصی انجام می دهد. کارشناسان آماده راهنمایی و مشاوره در امر خرید می باشند.

نحوه سفارش و خرید تیرآهن

شما می توانید به صورت تلفنی و یا به صورت آنلاین از طریق سایت https://ahanhyper.com/ نسبت به خرید مقاطع فولادی از جمله: تیرآهن اقدام نمایید. در گذشته سفارش و خرید محصول به صورت حضوری بود و شما باید در شرکت مد نظر حضور پیدا می کردید. اما امروزه با توجه به شرایط وجود ویروس کرونا و همچنین ترافیک های سنگین و ... شما می توانید جهت خرید تیرآهن ها به صورت آنلاین نیز اقدام نمائید.

در نظر داشته باشید با توجه به سابقه درخشانی که مجموعه آهن هایپر دارد توانسته است با راه‌اندازی وب سایت آهن هایپر در جهت رفاه آسایش مشتریان عزیز کوشا باشد. محصولات فولادی که توسط کارخانه معتبر و شناخته شده تولید شده است را روانه بازار نماید.

.

.

.

این متن صرفا یک رپرتاژ آگهی بوده و ما مسئولیتی در قبال محتوای آن نداریم و مسئولیت بر عهده سایتی است که لینک آن در داخل مطلب قرار گرفته است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: